نظریه ی امر الهی از دیدگاه ویلیام اُکام
نویسندگان
چکیده
نظریه ی امر الهی از جمله نظریات بحث انگیز در فلسفه ی اخلاق بوده که در دوران معاصر نیز همواره مورد توجه اندیشمندان بوده است. در دوران معاصر، این نظریه از جهات مختلف معناشناختی، معرفت شناختی و وجودشناختی مورد مطالعه قرار گرفته است. ویلیام اُکام که در آراء کلامی خود به اراده ی آزاد و قدرت مطلق خداوند توجّه زیادی داشته است، منشأ ارزش های اخلاقی را اوامر خداوند دانسته و تقریری وجودشناختی از این نظریه ارائه داده است. او اوامر الهی را شرط ضروری و نیز شرط کافی برای اخلاق دانسته و معتقد است تنها معیار ارزش اخلاقی و درست و نادرست، اراده یا قانون الهی است. این مقاله ضمن تبیین نظریه ی امر الهی و بیان تقریرهای مختلف از این نظریه، به تبیین و بررسی آراء ویلیام اُکام در این باب پرداخته است.
منابع مشابه
نظریهی امر الهی از دیدگاه ویلیام اُکام
نظریهی امر الهی از جمله نظریات بحثانگیز در فلسفهی اخلاق بوده که در دوران معاصر نیز همواره مورد توجه اندیشمندان بوده است. در دوران معاصر، این نظریه از جهات مختلف معناشناختی، معرفتشناختی و وجودشناختی مورد مطالعه قرار گرفته است. ویلیام اُکام که در آراء کلامی خود به ارادهی آزاد و قدرت مطلق خداوند توجّه زیادی داشته است، منشأ ارزشهای اخلاقی را اوامر خداوند دانسته و تقریری وجودشناختی از این نظریه ...
متن کاملبررسی نظریۀ امر الهی از دیدگاه ویلیام جی. وینرایت
از دیرباز دین و اخلاق دو عنصر مهم و اساسی در زندگی آدمی تلقی شدهاند و نسبت بین این دو نیز، همیشه مسئلۀ بحثبرانگیزی بوده و هست. از اینرو مسئلۀ اصلی و عمدۀ این مقاله نیز بر محور این مسئلۀ اساسی استوار است و برآنیم که دیدگاه وینرایت در زمینۀ این پرسش را بررسی کنیم. در همین زمینه نظر وی را دربارۀ نظریۀ اخلاقی کانت، بهویژه نظر کانت در خصوص خودآیینی بیان و بررسی خواهد شد و سپس ارزیابی وینرایت د...
متن کاملوجود کلیات از دیدگاه ویلیام اکام
دیدگاه اکام دربارة نحوة وجود کلیات به نام نامگرایی در تاریخ فلسفه مشهور است. نامگرایی نهضتی نوپدید در عرصة شناخت است که در مقابل واقعگرایی حداکثری و افراطی مطرح شد و در انتهای قرون وسطی از سوی ویلیام اکام بسط یافت. در این مقاله نامگرایی اکام بررسی و سپس برخی از مهمترین مبانی آن خواهیم پرداخت. ایدة «استره اکام» ابزار مناسبی در اختیار او گذاشت تا بتواند بسیاری از موجودات انتزاعی و متافیزیکی ا...
متن کاملوجود کلیات از دیدگاه ویلیام اکام
دیدگاه اکام دربارة نحوة وجود کلیات به نام نامگرایی در تاریخ فلسفه مشهور است. نامگرایی نهضتی نوپدید در عرصة شناخت است که در مقابل واقعگرایی حداکثری و افراطی مطرح شد و در انتهای قرون وسطی از سوی ویلیام اکام بسط یافت. در این مقاله نامگرایی اکام بررسی و سپس برخی از مهمترین مبانی آن خواهیم پرداخت. ایدة «استره اکام» ابزار مناسبی در اختیار او گذاشت تا بتواند بسیاری از موجودات انتزاعی و متافیزیکی ا...
متن کاملویلیام اکام و مبناگرایی
نظریة موسوم به «مبناگرایی سنتی» که اول بار ارسطو مطرح کرده بود، در قرون وسطی نیز مورد توجّه قرار گرفت. توماس آکوئیناس نظریة مبناگرایی ارسطویی را با اندکی تغییر همچنان حفظ کرد. امّا ویلیام اکام با تلقّی خاصّ خود از سازوکار حصول معرفت، مبناگراییای را ارائه داد که بر واقعگرایی مستقیم مبتنی بود و با تأکید بر یقینی بودن تجربه و رد نظریة صورت، طریقی را پیمود که برخی از ایرادهای وارد بر مبناگرایی ا...
متن کاملویلیام اکام و مبناگرایی
نظریة موسوم به «مبناگرایی سنتی» که اول بار ارسطو مطرح کرده بود، در قرون وسطی نیز مورد توجّه قرار گرفت. توماس آکوئیناس نظریة مبناگرایی ارسطویی را با اندکی تغییر همچنان حفظ کرد. امّا ویلیام اکام با تلقّی خاصّ خود از سازوکار حصول معرفت، مبناگرایی ای را ارائه داد که بر واقع گرایی مستقیم مبتنی بود و با تأکید بر یقینی بودن تجربه و رد نظریة صورت، طریقی را پیمود که برخی از ایرادهای وارد بر مبناگرایی ارسطوی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
تأملات فلسفیجلد ۲، شماره ۷.۸، صفحات ۱۶۳-۱۸۴
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023